نقطه تمایز یک رویداد هنری در بخش خصوصی
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۲۱۵۶
انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نمونههایی از رویدادها و تحولاتی است که بخشی از اجزای هویت فرهنگی مردم امروز را تشکیل داده است؛ بیتردید این رخدادها تاثیر به سزایی در خلق آثار هنرمندان داشته است، به گونهای که میتوان تاریخ هنرایران را به دو دوره هنر قبل و بعد از پیروزی انقلاب تقسیم کرد.
تهاجم خبری با استفاده از ابزار رسانه و همچنین شبکههای اجتماعی بیتوقف، اذهان مردم جهان را نشانه رفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما برگ برنده در این رقابت نزد آنهایی است که در وهله نخست، خود تولید محتوا میکنند و در مرحله دیگر که اهمیت بسیار بیشتری دارد، به عرضه آن به بهترین روش اقدام میکنند. اکنون سیر تحولات و همچنین روشها در عرضه بسیار سریع و متنوع است. یک تئوری در حوزه رسانه تحت عنوان «مرکز-پیرامون» وجود دارد به این معنی که اخبار کشورهای توسعه یافته بر جریان رسانهای سایر کشورها غالب بوده و این دقیقا همان نقطهای است که انتخاب مخاطبان را محدود میسازد.
اکنون با تئوری فوق، پرسش این یادداشت این است که در کارزار تولید محتوای هنری ما چه کاری انجام داده ایم و کجای این معادله قرار داریم؟ به عبارتی در حوزه هنر حق انتخاب، زمانی به لحاظ ملی برای هر کشور اتفاق می افتد که هنرمندان آن سرزمین نیز محتواهای متنوع و زیاد تولید کنند تا دایره انتخاب به محصولات تولید شده دیگران محدود نشود. یعنی آثاری که برآمده از دادههای فرهنگی آن ملت باشد.
ایران در چند دهه اخیر رویدادها و تحولات بسیاری را پشت سر نهاده که بخشی از اجزای هویت فرهنگی مردم امروز را تشکیل داده است. انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... نمونههایی از این موارد هستند. بیتردید این رخدادها تاثیر به سزایی در خلق آثار هنرمندان داشته است، به گونهای که می توان گفت تاریخ هنرایران را به دو دوره هنر قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقسیم کرده است.
این نوشتار نگاهی به هنرهای تجسمی در کشور دارد که ایران در این حوزه از دیرباز تا کنون افراد شاخص بسیاری را به دنیای هنر در سطح ملی و بینالمللی معرفی کرده است. اگر چه ما در ابزار ارائه چندان بیعیب و نقص نبودهایم اما محتوای ارزشمند این آثار در پیشبرد آن نقش به سزایی داشته است.
سوالهای بسیار و البته مهمی میتوان طرح کرد که آیا ما در انتقال دادههای فرهنگی معاصر خود در قالب هنر موفق عمل کردهایم؟ پاسخ صریح این که هنوز در ابتدای این راه قرار داریم. یکی از مهمترین رویدادهایی که در زمینه عرضه آثار هنرهای تجسمی در کشور ما برگزار می شود، رویداد «حراج تهران» است که توانسته در ۱۶ دوره برگزاری در طول ۱۰ سال گذشته نگاه های بسیاری را در سطح منطقه خاورمیانه و بین المللی به خود جلب کند و به عنوان اعتباری در کارنامه هنری هنرمندان شرکت کننده در این رویداد، ثبت شود.
این رویداد که از سوی بخش خصوصی برگزار می شود، بستری برای عرضه آثار هنرمندان انقلابی و ارزشی در مقیاسی بزرگ مهیا ساخته است و حضور کمی و کیفی آثار این طیف از هنرمندان در این حراج، گواه این ادعاست.
شاید هنوز برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که آیا صرف برگزاری یک رویداد و یا رشد فروش آثار در هر دوره، به معنی رشد و شکوفایی هنر و یا انتقال دادههای ارزشی- فرهنگی است؟ پاسخ به این سوال مورد بحث کارشناسان بوده و در این باره دیدگاههای متفاوتی مطرح میشود. برخی بر این باورند چون هر رویداد و یا حراج به نوعی بر مبنای سیاستهای مجریان و ذائقه خریداران شکل میگیرد، از این روی ما شاهد برخی آثار سفارشی هستیم که نمونه آن در رویدادهای بین المللی در زمینه هنرهای تجسمی دیده می شود. به طور مثال در چند سال اخیر در رویدادهای بینالمللی به آثار سیاه پوستان توجه ویژهای شده است و یا این که در دورههایی استقبال از آثار هنرمندان مشرق زمین رایج بوده است، از این روی پاسخ به این سوال چندان ساده نیست.
این همان نقطهای است که حراج تهران با موفقیت به آن ورود کرده است. یعنی با تدوین سیاستهای خاص خود، زمینه را برای حضور آثار برآمده از هنرمندان جوان مهیا کرده و از این بستر آثار مزبور مورد توجه جهان پیرامون نیز قرار گرفته است. یعنی می توان گفت اکنون با برگزاری یک رویداد با استانداردهای بین المللی، در زمینه عرضه و فروش آثار هنری کشورمان به یک مرکز تبدیل شدهایم.
در ایران تنها رویدادی که به طور جدی به موضوع اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح ملی ورود پیدا کرده، حراج تهران است.
این رویداد فارغ از جنبه اقتصادی آن، توانسته از طریق رسانه ها، محتوای خلق شده هنرمندان را در ابعاد بین المللی معرفی کند. توجه زیاد رسانهها به این رویداد خود نشان دهنده تاثیرگذاری آن است. به بیانی دیگر این حراج به طور نسبی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی توفیق داشته است. یعنی همان روی دیگر سکه ای که سالهای زیادی از آن غفلت شده بود و صرفا این بازار در انحصار رویدادهای بزرگ بینالمللی با قدمت چندصد ساله قرار داشت.
حالا بعد از گذشت ۱۶ دوره و عرضه آثاری که سابقه حضور در حراج تهران را داشته اند در حراج های بین المللی معتبر، میتوان به سادگی دریافت که این حراج در سطح داخلی تا چه اندازه توانسته با غولهای بزرگ دنیا رقابت کند.
خلق هر اثر هنری، درست مانند تولید هر محصول دیگری است و هر اندازه این آثار کیفیت بیشتر و کمیت زیادهتری داشته باشند بر غنای فرهنگ یک ملت خواهند افزود. اما این اثر تولید شده باید در یک زنجیره ارزش افزوده قرار گیرد تا علاوه بر جنبه هنری آن، به لحاظ اقتصادی نیز رشد داشته باشد.
هنر انقلاب که تا پیش از برگزاری حراج تهران در صحنه اقتصادی هنر، چندان حرفی برای گفتن نداشت، چند سالی است که به یمن ظهور «حراج تهران» توانسته با موفقیت روزافزون در این مسیر گام بردارد.
سیر تحولات شتاب زیادی دارد و درنگ در زمینه خلق آثار تجسمی و عرضه مناسب آن، نگران کننده خواهد بود. این یک اصل بدیهی است که هر اثر به پشتوانه اقتصاد میتواند خود را از کنج عزلت برهاند.
این را به خوبی میدانیم که همیشه هنرمندان با مشکل اقتصادی روبرو بودهاند. نام هنرمندان بسیاری در تاریخ ثبت شده که در نهایت فقر و تنگ دستی زیسته و از دنیا رفته اند. اکنون دیگر آن دوره سپری شده و تقویت اقتصاد هنر یک الزام است. حراج تهران نیز این مسئولیت سنگین را عهدهدار است تا پیوند زخم خورده اقتصاد و هنر در کشور را تا اندازهای ترمیم کند.
ترویج هنر و به ویژه هنرهای تجسمی که عامه مردم امکان برقراری ارتباط با این آثار را ندارند، نه تنها امری دشوار بلکه انجام آن از توان بخش خصوصی خارج است. به همین دلیل گاهی نقدها به حراجهایی مانند تهران بر همین مبنا شکل میگیرد که البته باید از یاد نبریم که وظیفه فرهنگسازی در این زمینه و آشنا کردن مردم به هنر مدرن و معاصر همراه با مولفه های ایران اسلامی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ودیگر نهادهای مسئول است.
به هر حال همان گونه که در بخشی اول این یادداشت اشاره شد تولید محتوا در قالب هنرهای تجسمی، دایره انتخاب برای مخاطبان خاص خود را وسیعتر کرده است و تمایل به خرید و سرمایهگذاری بر روی این آثار به ویژه آثاری با مضامین متنوع از جمله جنگ رو به افزایش است.
به اذعان بسیاری، فرهنگ و هنرمعاصر ایران، قابلیت این را دارد که همچون تمدن چندین ساله اش، در منطقه و جهان سرآمد باشد و این هنر با محتواهای جدید بر مبنای ارزش های ملی نیز توانسته نگاههای بسیاری را در سطح دنیا به سوی خود جذب کند. همان گونه که تا امروز، در حراجهای معتبر بین المللی در خاورمیانه، رقم قابل توجهی از فروش آثارشان از آن هنرمندان ایرانی بوده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عکاسی ، حراج تهران ، هنر معاصرمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: عکاسی حراج تهران هنر معاصر بین المللی آثار هنرمندان هنرهای تجسمی حراج تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگ کار در اوج توجه قرار بگیرد
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مدیران جشنواره فرهنگی هنری اتقان با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار و محمدرضا باقری دبیر این رویداد فرهنگی هنری در سالن مرحومه صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست احکام دبیران بخشهای مختلف جشنواره فرهنگی هنری اتقان اعطا شد و هر یک از دبیران نقطه نظرات خود را در ایجاد ارتقای کیفی و برپایی هرچه باشکوهتر و اثربخشتر بودن این رویداد مطرح کردند. همچنین صابر شیخ رضایی دبیر بخش گرافیک، عباس حسیننژاد دبیر بخش طنز، محمدرضا زنگنه دبیر بخش کارتون و کاریکاتور، سید شهابالدین واجدی دبیر بخش عکس، کاظم رستمی دبیر بخش شعر، سارا عرفانی دبیر بخش داستان و داستان کوتاه، مریم شعبانی دبیر بخش تئاتر، مهدی مرادی مشاور اجرایی بخش هنرهای تجسمی، مصطفی ساجدی مدیر روابط عمومی و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی هنری معرفی شدند و احکام خود را دریافت کردند.
در نشست مذکور باقری گفت: جشنواره فرهنگی هنری اتقان فرصت پرداخت هنری به موضوع فرهنگ کار را فراهم میکند و این فعالیت از حیث فرهنگسازی و اثربخشی بر مردم اهمیت دارد. فرهنگ کار همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد و اگر بتوانیم در نخستین دوره و در ادوار بعد فرهنگ کار را بهبود بخشیم و جشنواره اتقان را با کیفیت خوبی برگزار کنیم برای همه سودمند است.
نورانی در ادامه این نشست گفت: نگاه محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به فرهنگ کار دقیق و گسترده است. از ۲۰ سال گذشته به فرهنگ کار پرداخته شده ولی از نظر دادههای علمی و هنری ما دچار خلاءهایی هستیم ومتریال و ماده لازم برای مداخلاتی که میخواهیم داشته باشیم را نداریم.
وی افزود: با پیگیری محمد چکشیان سعی میکنیم تا خلاءهای دادههای علمی در قالب کنفرانس بینالمللی و با تعامل جهاد دانشگاهی رفع شود و در بحث نواقع بخش هنری با یکسری ورودیها و دادههای هنری که هنرمندان به آن میپردازند، به محتوای هنری فرهنگ کار بپردازیم.
چکشیان با اشاره به معنای اتقان و اهمیت آن در فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در سه دیدار درباره اتقان صحبت کردند و هر بار هم حدیث مربوط به آن را مطرح کردند و هم درباره آن توضیح دادند. مقام معظم رهبری در هر دیدار به عنوان کارشناس فرهنگ کار وارد این بحث شدند و آن را تحلیل کردند. ایشان در بیاناتشان به این نکته پرداختند که چرا کار جایگاه ندارد، باید وجدان کاری در جامعه وجود داشته باشد، کارگر باید احترام داشته باشد. ایشان فرمودند که کار در مکتب اسلام تفاوت زیربنایی با دیگر ادیان دارد و اسلام به کار اهمیت میدهد و در اسلام کار ارزش ذاتی دارد. سال گذشته هم حضرت آقا بحثی را مطرح کرد که چرا جوانان دنبال کار، مهارت و علم نیستند و نباید چنین باشد لذا بحث فرهنگ کار موضوعی ملی است و سرمایه اجتماعی، رشد اقتصادی، جهش تولید، جهش اقتصاد پویا، مشارکت مردم در جهش تولید، امید، انگیزه در فرهنگ کار یا در عوامل موثر در فرهنگ کار و یا از پیامدهای ارتقای فرهنگ کار است.
وی افزود: در این رویداد به دنبال کلمهای پرتکرار، زیبا و عمیق بودیم و به همین دلیل هم اتقان را انتخاب کردیم. دوسالی است که کار ستاد نهضت ملی فرهنگ کار شروع شده و ۲۴ مولفه خدامحوری، وجدانکاری و مسؤولیتپذیری، خودباوری، امانتداری، کارایی، صداقت، شجاعت، انصاف، منزلتکار، انگیزه، سعه صدر، انضباط کاری، خلاقیت و نوآوری، اتقانکاری، اثربخشی، تعاون و کار گروهی، یادگیرندگی، مهارتآموزی، مشورتمحوری، تلاش و پشتکار، تواضع و فروتنی، نشاط و امیدواری، تکریم و سپاسگزاری و کارآفرینی تعیین شد تا تکلیف ما با فرهنگ کار مشخص شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود گفت: شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ یکی از اولویت خود را فرهنگ کار قرار داد و سند فرهنگ کار ابلاغ شد و تریبونها در نماز جمعه به این موضوع اختصاص پیدا کرد و امروز مرحله پشتیبانی علمی نظری و جریان فرهنگی هنری رسانهای میتواند کار نخبگانی را به کاری اثرگذار تبدیل کند. اتفاقی که باید بیفتد این است که به لحاظ تخصصی طوری پیش رویم که فرهنگ کار در اوج توجه قرار گیرد و غیر از آنکه مفاهیم فرهنگ کار دنبال شود اتفاق هنری نیز به وجود آید.
چکشیان ادامه داد: ما باید در زمان باقی مانده جریانی در فضای عمومی ایجاد کنیم تا هم آثار بیشتری به جشنواره فرهنگی هنری اتقان ارسال شود و هم این رویداد با کیفیت بهتری برگزار شود چراکه مسئله ما برگزاری جشنواره و حتی رسیدن اثر نیست بلکه ما میخواهیم در حوزه فرهنگ کار تولید فرهنگی، هنری، ادبی و رسانهای داشته باشیم و در فضاهای مختلف به آن ضریب دهیم و این محتواها جریانساز شوند.
وی افزود: فرهنگ کار به موضوعاتی ارتباط پیدا میکند که هیچ ربطی به فرهنگ کار ندارد ولی میتواند فرهنگ کار تلقی شود. برای مثال خداباوری جزو مولفههایی است که ممکن است تولید هر اثر درباره خدا، پیغمبر تلقی شود ولی برقرار کردن نسبتی بین این موضوع و فرهنگ کار آن چیزی است که مدنظر ما در جشنواره فرهنگی هنری اتقان است.
کد خبر 6101423 الناز رحمت نژاد